Olie op het vuur met Vandemoortele

Intro

Oliedom… zo voel ik mij soms als ik voor de steeds groter wordende rijen al dan niet plantaardige soorten olie sta in de winkel. Geleerde professoren hebben via alle mogelijke kanalen ons attent gemaakt op het gevaar van verwarmen, verhitten, naar kijken, … nu ja dat laatste is er misschien iets over. Maar je begrijpt me wel, het antwoord op de vraag “welke olie mag ik nu gebruiken?” is niet echt simpel.

Tot nu, want kijk, Vandemoortele komt ons ter hulp met 3 nieuwe soorten olie die met een gerust hart kunnen gebruikt worden voor warme bereidingen. 'Bakken & Braden' voor vlees, 'Stoven & Bakken' voor groenten en vis en 'Zoete Keuken' voor gebak dus.
 
Uiteraard staat dit mooi in een persdossier, maar drijft de olie hier boven? Ja, deze kon ik niet laten liggen hé.

Trouwe volgers weten dat ik niet echt voorstander ben van veel boter, olie, enz. Toen Vandemoortele mij uitnodigde om 'Stoven & Bakken' te testen ging ik daar dus graag op in. Deze olie heeft een neutrale smaak en is bestand tegen hoge verhitting.

Laten we maar het hele register opentrekken, groenten, aardappelen, vis en … geen kruiding! We willen de pure smaken proeven.

Even de fles goed schudden en daar gaan, euh, bakken we.
 

Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
 

Wat heb ik getest ...

Minigroentjes: raapjes, worteltjes en rode bietjes
Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
Was de groentjes zorgvuldig. Schik ze in een schaal en besprenkel met 1 soeplepel Vandemoortele olie 'Stoven & Bakken'. Schuif de schaal onderaan in de braadoven, gedurende een half uur. Prik in de groentjes en zie of ze beetgaar zijn.
Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
Hasselback aardappeltjes
Vandemoortele 'Stoven & Bakken' 
De aardappeltjes maak je zoals hier is beschreven. In plaats van te besprenkelen met geklaarde boter, heb ik Vandemoortele olie 'Stoven & Bakken' gebruikt. Tussen de schijfjes heb ik hier wel een paar laurierblaadjes gestopt.
Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
Kabeljauwhaasje
Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
Bestrijk het kabeljauwhaasje langs alle zijden met een borsteltje met Vandemoortele olie 'Stoven & Bakken'. Leg de vis in een hete antikleefpan en schuif die op de bodem van de braadoven. Na enkele minuten draai je de vis. Laat de andere kant ook nog eventjes bakken.
Vandemoortele 'Stoven & Bakken'
 

Resultaat

Drie maal uitstekend. Er is geen smaakbeïnvloeding en je gerechten krijgen een mooi 'bak'-kleurtje. Zelfs al gebruik je, zoals ik, weinig olie is het resultaat dik oké.