'The Big Latti! - De lekkerste veggie burger ooit!

Een vraag van oud collega Liliane met heel wat specificaties … en …
Mijn missie, de echtgenoot een vegetarische burger voor schotelen waarvan zijn tenen niet gaan krullen.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Deze schier onmogelijke opdracht zorgde ervoor dat ik, met nog meer gedrevenheid dan anders, stapels kookboeken en zowat het volledige culinaire internet al een tijdje afschuimde.

Uiteindelijk heb ik hem gevonden, de burger die ik wilde maken, de ingrediënten waarvan ik dacht ‘yes’! Mijn heilige graal onder de veggie burgers!

Ik wilde een smaakvolle, naar inhoud en zicht, burger met gezonde, in lokale winkels te vinden producten. En zoals bij al mijn recepten, gemakkelijk te maken door elke huis- en hobby-kok.

Het hamburgerbroodje bakte ikzelf naar een recept van Levine van Doorne, uit haar boek 'Brood uit eigen oven'.

Als beleg koos ik voor gemarineerde rode kool, verrassend en gelijkend op de ‘pickled cabbage’ waar we zo van genieten bij onze Engelse vrienden.

Als topping gebruikte ik een heerlijke tzatziki, kan je kant-en-klaar kopen, maar ook super gemakkelijk zelf maken.

De veggie burger kan je natuurlijk ook klassieker afwerken, bijvoorbeeld met ijsbergsla, komkommer, augurkjes, rode ui ringetjes en een dressing naar keuze.

Of mijn missie geslaagd is? Wel de echtgenoot bombardeerde hem meteen tot ‘the Big Latti’! Need I say more?

Have a nice meal!

gekleurde wortels

Wat heb ik gebruikt voor 6 à 8 stuks:

+/- 6-tal gekleurde wortels, geraspt
1 rode ui, geraspt
1 teentje look, geperst
250 gram gare quinoa
2 eetlepels tahini 
2 eetlepels sesam zaadjes
2 eieren
1 theelepel komijnpoeder
1 eetlepel Sriracha 
2 theelepels limoensap
8 à 10 eetlepels panko
zeezout en versgemalen zwarte peper
olijfolie, om de burgers te bakken


Hoe ga je tewerk:

Neem een grote kom en doe er de geraspte wortels, ui, look, gare quinoa, Tahini, sesamzaadjes, eieren, komijnpoeder, Sriracha, limoensap en een 8-tal lepels Panko in.
Kruid met peper en zout.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Meng goed.
Als de mengeling nogal vochtig is, voeg dan nog wat Panko toe.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Verdeel het mengsel in 6 delen en vorm er met de hand platte burgers van. Leg ze op een geolied werkblad. Of in de koelkast als je de burgers nog niet onmiddellijk bakt.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Bak de burgers op bake-o-glide op de sudderplaat, gedurende een 6-tal minuten. Draai de burger met een spatel en laat ook de andere kant mooi bruin kleuren. In 10 à 15 minuten zijn de burgers mooi gebakken.
Je kan de burgers ook perfect bakken in een weinig olie in een antikleefpan.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Snij een hamburgerbroodje doormidden.
Besprenkel de snijkanten met wat olijfolie, leg de helften met de snijkant, eventjes op de met bake-o-glide beklede sudderplaat of rooster ze kort.

Veggie - wortel-quinoa-tahini burger

Beleg met een gebakken wortel-tahini-quinoa burger.
Werk af met rode kool en een grote lepel tzatziki.

Enjoy!



Bron: Rhubarbarians – Carrot tahini quinoa burgers with tzatziki


Zo gaar ik quinoa in de AGA:
Spoel de quinoa grondig in een fijne zeef, onder koud stromend water. Tenzij de quinoa geteeld is in België of Nederland. De lage landen variëteit bevat geen saponine en hoef je dus niet te spoelen, zoals de Latijns-Amerikaanse soort.
Voor 1 deel quinoa heb je 1 ½ deel water of bouillon nodig.
Zet een pot met water of bouillon, quinoa en een snuifje zout op de hete plaat.
Breng al roerend aan de kook.
Zodra de inhoud kookt verplaats je de pot, zonder deksel, naar het rooster op de bodem van de bakoven. De quinoa heeft een 20-tal minuten nodig om het vocht op te nemen en te garen.
Zet de pot, nu met deksel in de sudderoven of achteraan op de AGA in afwachting tot je de quinoa nodig hebt.
Wie met een ander fornuis kookt, volg dan de bereidingswijze op de verpakking.


Bron: Rhubarbarians – Carrot tahini quinoa burgers with tzatziki