Spirelli met spinazie en feta

1 oktober was 'wereld veggie dag'. Inmiddels zijn we dat al een tijdje voorbij, maar gezien ik mij, sinds onze laatste trip naar het zonnige zuiden, aan de Franse mentaliteit heb aangepast, breng ik mijn bijdrage nu.

Spirelli met spinazie en feta

Ik kies voor een perfecte match, spinazie en pasta. Voeg er hier en daar nog een accentje aan toe en je hebt in een mum van tijd een heerlijk bordje op tafel staan.

Ik liet mij inspireren door een receptje van Nigella Lawson uit haar boek 'Keuken – recepten uit het hart van het huis'.
Het heeft in feite weinig te maken met het al of niet vegetariër zijn, het is gewoon genieten van een dampende schotel lekkers.

Spinazie is een supergezonde groente. Deze bladgroente zit barstensvol gezonde mineralen en vitaminen. Trouwens de tijd dat we spinazie uit blik aten, ligt al een eind achter ons. Nigella gebruikt diepvries spinazie, ik koos voor verse bio spinazie.

Bij de bereiding had ik 2 lookteentjes voorzien, maar toen ik de echtgenoot aan het werk zette om de spinazie te stoven, had ik het moeten weten …
De 2 werden 6 teentjes. Buurvrouw kan dit beamen. Hier wordt gekookt met look, was haar nuchtere vaststelling bij het aanbellen. En je bent nooit te oud om te leren, het was perfect zo.

Korte samenvatting: een voltreffer!


Wat heb ik gebruikt voor 4 personen:

250 gram spirelli of een andere korte pasta
1 kg verse spinazie, Biobello
1 ui, in fijne ringetjes gesneden
6 teentjes knoflook, of minder
1 klein gedroogd pimentje
200 gram feta
4 eetlepels Parmegiano Reggiano
handvol pijnboompitten, geroosterd
olijfolie
peper en zout


Hoe ga je tewerk:

Spoel de spinazie grondig en verwijder de dikke stelen. Laat goed uitlekken.
Pel de ui, halveer en snij in dunne plakjes.
Pers de knoflook.
Vijzel het pimentje heel fijn.
Rasp de Parmegiano fijn.

Rooster de pijnboompitten in een antikleefpan zonder vetstof, op de sudderplaat, tot ze een mooi kleurtje hebben.

Breng een grote hoeveelheid water met wat zout, aan de kook op de hete plaat. Voeg de pasta toe en breng terug aan de kook. Leg het deksel op de pot en plaats die in de sudderoven. Laat zolang staan, zoals de gaartijd vermeld op de verpakking.

Verhit ondertussen een geutje olijfolie in een pot, op de sudderplaat. Voeg de ui toe en laat glazig stoven. Na een 5-tal minuten doe je er de geperste look en het fijngemaakt pimentje bij. Laat nog eventjes meestoven.

Voeg de spinazie toe en laat al roerend meestoven, op de hete plaat, gedurende een 5-tal minuten. Het meeste vocht is nu ook verdampt. Kruid met peper en zout.

Neem de pot met spinazie van de plaat en verkruimel er de feta in.
Roer er ook de geraspte Parmegiano onder.

Giet de spirelli af, laat uitlekken en voeg toe aan het pastamengsel.

Serveer in voorverwarmde borden en werk af met geroosterde pijnboompitten.

Spirelli met spinazie en feta

Enjoy!


Bron: Nigella Lawson – Keuken – Krulpasta met feta, spinazie en pijnboompitten