25 jaar Le Pain Quotidien ...

Als trouwe volger van mijn blog weet je al langer dan vandaag dat voor mij brood en dan vooral gezond lekker brood, dagelijkse kost is. Omdat ik echter het versgebakken, ambachtelijk bereid brood zoals mijn mama dat bakte, nergens kon vinden ben ik zelf beginnen bakken.

Le Pain Quotidien

Het is een filosofie die ik doortrek naar veel van ons eten, het moet eerlijk eten zijn, wat het ook is.

Ik heb niet alleen in de echtgenoot een gelijkgestemde ziel gevonden, maar ik wil je nog aan iemand voorstellen met dezelfde ideeën als ik, Alain Coumont oprichter van 'Le Pain Quotidien' ('Het Dagelijks Brood').

Le Pain Quotidien

Alain is een Brusselse chef die maar nergens het brood, zoals zijn grootmoeder dat bakte, kon vinden. Dus startte hij zelf in 1990 met een bakkerij, waar je terecht kon, en nu nog steeds kan, voor (h)eerlijk brood. Om een lang biologisch verhaal kort te maken, we zijn inmiddels 200 bakkerijen in heel wat landen ter wereld verder. Le Pain Quotidien is overal dezelfde ontmoetingsplaats waar je lekker biologisch en gezond kunt eten.

Le Pain Quotidien

Nog steeds werkt men in al die vestigingen volgens dezelfde filosofie, met de hand gemaakt brood. Een brood bestaande uit 4 ingrediënten, bloem, water, zout en tijd.
Alle broden worden gemaakt met een natuurlijk zuurdesem en geen gist. Naast brood hebben ze er ook verschillende slaatjes met diverse, altijd verse, ingrediënten. Hun bereidingen kun je alleen maar ter plaatse eten, je kunt ze dus niet kopen om mee te nemen, omdat alles vers en de beleving perfect moet zijn. Helemaal mijn ding!

Le Pain Quotidien

Naast verschillende soorten brood kun je bij Le Pain Quotidien ook genieten van lekkere biologische slaatjes, allen bestaande uit eenvoudige en pure ingrediënten. Naast bio wijnen hebben ze nu zelfs in primeur … de 'Primeur', een volledig bio gebrouwen bier.

Le Pain Quotidien

Een tijdje terug ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan een workshop quinoa, in Le Pain Quotidien te Brussel. Quinoa, ook wel eens het “goud van de Inca's” genoemd, komt oorspronkelijk uit de Andes en is, in tegenstelling tot wat velen denken, geen graan. Om helemaal juist te zijn, de quinoakorrels zijn eigenlijk de zaden van de quinoaplant en zijn verwant aan spinazie. Tegenwoordig worden ze ook bij bioboeren in België en Nederland gekweekt. Het is de Belgische variant die Le Pain Quotidien gebruikt in hun gerechtjes.

Le Pain Quotidien
 
Er is nog een belangrijk verschil tussen de lage landen en de Andes quinoa. Dit zogenaamde superfood is een bio kruising die aangepast is aan het klimaat en de bodem van hier. 'Onze' quinoa is donkerder, kleiner en heeft een meer uitgesproken notensmaak. En nog een leuk wist-je-datje, de lage landen variëteit bevat geen saponine en hoef je dus niet te spoelen, zoals de Latijns-Amerikaanse soort. In Casa Latti komen deze super food zaadjes al een tijdje op de borden, we zijn namelijk grote fan.

Le Pain Quotidien

Vorige donderdag trokken we dus naar onze hoofdstad voor een namiddag genieten van een nazomertje en iets bij te leren over quinoa, uitgesproken als 'kien-wa'. Na een glaasje, uiteraard bio, bubbels maakten we kennis met onze gastheer en zijn zeer gedreven chef, die ons op een amusante, vlotte en perfect tweetalige manier, liet kennis maken met Belgische quinoa. 

Le Pain Quotidien
 
Samen met de chef maakten we een heerlijk quinoa slaatje met knapperige groentjes. Daarna volgde een dessertje met onder andere groene thee poeder en gepofte quinoa.

Le Pain Quotidien

Doorspoelen deden we met een primeurtje en een gezellige babbel met collega bloggers en de mensen van Le PainQuotidien.

Le Pain Quotidien

Oh ja, natuurlijk ga ik een gelijksoortig slaatje voor jullie maken! Je krijgt het binnenkort op de blog, intussen kun je met een gerust hart eens binnen springen bij Le Pain Quotidien.