Pruimentaart

Tot in de pruimentijd! Dat was wat 'yours truly' wist te melden aan familie en vrienden toen ik op vakantie vertrok. Wel ik ben terug na een super heerlijke periode in ons geliefde Frankrijk. En wat heb ik mee in mijn 'panier'? Een paar lekkere grote gele pruimen.

Het gaapt als een oven, ja, die kon ik niet laten liggen hé, dat ik met deze frisse jongens een super gemakkelijke maar 'o zo lekkere' pruimentaart ga maken.

Pruimentaart

De stevige knapen snij ik gewoon doormidden. Het geeft niet dat de stukken een beetje boven je taartblik uitkomen hoor. Bij het garen zakken die toch wat.

Ik laat deze keer de halve zomergasten een beetje los van mekaar liggen, dat geeft het geheel wat extra. Nu in feite vind ik het gewoon mooi zo en is het niet de typische cirkel met halve maantjes.

In de vulling gebruik ik amandelen, zowel in poeder als geschaafde, omdat pruimen en amandelen een perfect huwelijk zijn.

Klaar? Bakken maar!

Pruimen

Wat heb ik gebruikt:

Voor het deeg:
225 gram bloem
2 eetlepels griessuiker
100 gram ongezouten boter, koud
mespunt zout
1 ei
1 à 2 eetlepels water

Voor de vulling:
75 gram ongezouten boter, op kamertemperatuur
75 gram griessuiker
1 ei
50 gram gemalen amandelen
1 eetlepel bloem
5 pruimen, of meer, naargelang de grootte
25 gram geschaafde amandelen

Voor de afwerking:
enkele eetlepels kweeperengelei, of een gelei naar keuze

taartvorm van 23 cm Ø

Pruimentaart

Hoe ga je tewerk:

Doe de bloem, suiker en het zout in de mengkom van de KitchenAid.
Meng met de platte menghaak op stand 2 en voeg de koude boter, in kleine stukjes, toe terwijl de mixer draait. Het mengsel lijkt nu op broodkruimels.
Ook het ei mag er nu bij.
Op het laatst voeg je er een eetlepel water aan toe. Het mengsel begint nu min of meer samen te hangen. Indien te droog, kan je nog wat water toevoegen. Het resultaat moet een stevig deeg zijn.
Haal het deeg uit de mengkom, leg het op je werkblad en kneed het nog eventjes door met de hand.

Bekleed de bodem van de taartvorm met bakpapier.
Rol het deeg onmiddellijk uit en bekleed de vorm ermee.
Stop de vorm met deeg in een plastiek zak en plaats in de koelkast.

Voor de vulling klop je met de draadgarde de zachte boter met de suiker tot een romig mengsel.
Voeg het ei toe en meng goed.
Spatel de gemalen amandelen en de bloem voorzichtig onder het botermengsel.

Schep de vulling op de taartbodem. Strijk egaal uit.
Halveer de pruimen en verwijder de stenen. Verdeel de pruimen, met de snijkant naar boven, over de vulling.
Strooi er de geschaafde amandelen over.

Schuif de taart op de bodem van de braadoven, gedurende 30 à 40 minuten.
Controleer na 25 minuten, als de bovenkant te bruin bakt, schuif er dan de koude plaat boven en laat nog eventjes verder bakken.

Klop de gelei los en smeer dit met een borsteltje over de warme taart.

Pruimentaart

Laat afkoelen op een draadrooster.

Enjoy!


Uit: - The Traditional AGA four Seasons Cookery Book – Louise Walker – Plum and almond tart