Marokkaanse mosselen

'Hier komt Jan de mosselman, …' zing maar lustig mee. Het is weer helemaal van toepassing deze periode van het jaar. Iedereen heeft weer de typische mosselpotten uit kasten, bergingen en kelders gehaald. Ook in Casa Latti weerklinkt het geluid van het opschudden van deze heerlijkheden van de zee.

Marokkaanse mosselen

Elk jaar is het voor mij ook weer zo een super 'ik'-momentje als ik de eerste mosselen van het seizoen eet. Het geeft mij zo een, hoe moet ik het zeggen, culinaire kick.

De echtgenoot en 'Yours truly' zijn geen massa-eters, dus gaan we ook steeds voor puur en lekker. Als het op vis van hoge kwaliteit aankomt heb ik maar één adres, DeliFish! En ja hoor, ook voor de mosselen zijn we weer super verwend. DeliFish haalt z'n bodemmosselen uit de beroemde percelen Hammen 8 in de Oosterschelde, nog steeds één van de beste percelen die er zijn.

Je kunt mosselen heel traditioneel klaar maken, zo zijn ze ook lekker, maar om 'friend of the family' Mitch nog eens een plezier te doen, gaan we dit keer voor Marokkaans.

Marokkaanse mosselen

Wat heb ik gebruikt:

2 kg jumbo mosselen
4 wortelen, in brunoise gesneden
2 stengsels bleekselder, fijngesneden
1 grote ui, in fijne ringen
2 teentjes look, in plakjes
1 vers rood chilipepertje, in ringetjes, ik heb de pitjes erin gelaten
1 eetlepel saffraandraadjes
1 eetlepel ras-el-hanout
sap van 1 citroen
olijfolie

Saffraan - Marokkaanse mosselen

Hoe ga je tewerk:

Spoel de mosselen onder koud water.

Stoof de uiringen, wortelen, look en chilipepertje in wat olijfolie, in een ruime pot.
Laat een 5-tal minuten stoven met gesloten deksel.
Voeg selder, saffraan en ras-el-hanout toe en laat nog een 5-tal minuten meestoven.

Schep de gespoelde mosselen in de pot. Zet op hoog vuur (hete plaat) met gesloten deksel.
Besprenkel met citroensap van zodra de schelpen een beetje open zijn. 
Schud de mosselen 2 keer op. 

Zodra alle schelpen open zijn haal je de pot van het vuur.

Marokkaanse mosselen

Serveer onmiddellijk.

Enjoy!

Marokkaanse mosselen

Tip:
Het mosselvocht was zo lekker dat wij het samen met de groentjes bijna helemaal hebben opgelepeld.
Een laatste restje heb ik gezeefd en is verdwenen in de diepvries.
Dit gebruik ik later als basis voor een vissaus of een vissoepje. Of ik verwerk het in een risotto of paëlla.
Het zou zonde zijn zo'n smaakbommetje weg te gooien!