Bloemkool curry

Yours truly kan geen eten weggooien. Niet bij de bereiding, want alle mogelijke groenteresten verdwijnen meestal in de dagelijkse verse soep. En niet bij de maaltijd, bordje leeg eten is steeds een vereiste in Casa Latti. Nu ik moet zeggen dat ik meestal niets terug krijg in de keuken dus op dat vlak zit het wel goed.

Bloemkool curry

Bij het maken van mijn homemade hummus had ik dus nog een restje gekookte kikkererwten over, daar moest ik dus wel iets mee doen. Komt daar nog eens bij dat we tijdens onze vakantie in Frankrijk een beetje over 'de schreef' gegaan zijn en de echtgenoot heeft laten verstaan even de riem een beetje te willen aanspannen. Wel dan maak ik van de nood een deugd en maak ik met als basis de kikkererwten en een bloemkool, een heerlijke curry.

Kies wel voor een mooie bloemkool, liefst bio, dit komt de smaak en structuur van de curry zeker ten goede. Bij een bio bloemkool zijn de roosjes compacter en ik heb de roosjes tamelijk groot gelaten. De exacte gaartijd aangeven is dan ook niet mogelijk, dus best af en toe checken.


Wat heb ik gebruikt voor 2 personen:

een bloemkool, Biobello
1 ui, in stukjes gesneden
3 tenen knoflook, geperst
ongeveer 3cm van een stuk verse gember
150 gram kikkererwten, zelf gekookt of uit blik
400 gram tomaten in stukjes, blik
200 gram kokosmelk, blik
olijfolie
1 eetlepel garam masala
2 theelepels gemalen koriander
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel kurkuma
fleur de sel
versgemalen peper
enkele takjes munt, de blaadjes
125 gram rijst, voor erbij


Hoe ga je tewerk:

Verdeel de bloemkool in gelijke roosjes. Dit in verband met de kooktijd, zo zijn alle roosjes gelijk gaar.

Verwarm een geutje olie in een pan met deksel.
Voeg de fijngehakte ui, de look en de gember toe. Stoof dit aan, tot de ui glazig is, in een 5-tal minuten.
Voeg de garam masala, koriander, komijn en kurkuma toe en laat 1 minuut meebakken.

Doe er de kikkererwten, tomatenstukjes, kokosmelk en bloemkoolroosjes bij. Kruid met peper en zout. Schep om.

Bloemkool curry

Breng de inhoud aan de kook, leg het deksel op de pan.
Verplaats de pan naar het midden van de bakoven, gedurende 45 à 60 minuten. De bloemkool moet beetgaar zijn, maar zeker niet te zacht.
Je kan de curry ook laten garen in de sudderoven, dan mag je rekenen op een paar uur.

Bloemkool curry

Kook ondertussen de rijst.

Proef en kruid eventueel nog bij met peper en zout.
Schep de borden op en werk af met fijngehakte munt.


Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten