Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Geef de keizer wat de keizer toekomt! In Casa Latti wordt er wel eens meer met 'oneliners' en spreuken rond gegooid. De echtgenoot maakt met het gebruik ervan meestal duidelijk dat de conversatie wat hem betreft teneinde is … of net begint.

Het was aan deze spreuk dat ik dacht toen ik van Arthur, mijn trouwe 'Hollander aan de AGA' van AGA Kookhuis Jantrus, een artikel las over zijn leuke culinaire ervaring met enkele dames tijdens een Oostenrijks bakmoment aan ons favoriete fornuis.

Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Mijn nieuwsgierigheid was sowieso gewekt door de naam alleen al. Ik wilde dan ook graag zo een Kaiserschmarrn, man wat een naam, bakken. Volgens de hedendaagse alleswetende Wikipedia is de Kaiserschmarrn een Beiers – Oostenrijks zoete pannenkoek met een, ahum, Keizerlijke twist.

Wat maakt hem dan zo imperialistisch? Wel laat ons zeggen dat de in Rum gewelde rozijnen en het bijvoegen, op het laatste van de bereiding, van opgeklopt eiwit er een extra 'Oostenrijks royale' toets aan geven.

Eens de koek gaar is trek je hem met twee vorken in stukken, dus niet snijden! Traditioneel geef je er pruimen compote of appelmoes bij.

Nu ik toch op dreef ben nog even extra voor de bio liefhebbers vermelden dat ik de melk gewoon vervangen heb door iets nieuws op de markt dat meteen mijn hart gestolen heeft, Soy Dream Smooth. Met dank aan Raf voor de kennismaking.

Soy Dream Smooth

SoyDream Smooth is een 100% biologische blend van soja en rijst. Een super bron van eiwitten, met een heerlijke zachte smaak. De ideale melkvervanger, dorstlesser, bij het ontbijt of als tussendoortje, maar ook lekker in bereidingen.

Lass uns backen!


Wat heb ik gebruikt:

250 ml Soy Dream Smooth, of melk
120 gram bloem, gezeefd
2 soeplepels rietsuiker
2 eieren
een handje rozijnen
een geut(je) Oostenrijkse Strohrum, of een andere rum
snuifje zout
beetje boter

Voor erbij:
zelfgemaakte appelmoes
bloemsuiker

Een anti-aanbakpan met een diameter van 24 cm

Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Hoe ga je tewerk:

Besprenkel de rozijnen met rum en laat ze een paar uur weken.

Splits de eieren. Klop de dooiers met de suiker heel luchtig met de draadgarde van de KitchenAid, op de hoogste stand.
Voeg, lepel per lepel, de gezeefde bloem toe en meng verder met de platte menghaak op stand 2.
Giet er als laatste de melk bij, nu heb je een mooi glad beslag.

Klop de eiwitten met een klein snuifje zout stijf, met de draadgarde op de hoogste stand.
Laat de rozijnen uitlekken, de rum heb ik bij het beslag gedaan ;-), is uiteraard facultatief.
Spatel de eiwitten voorzichtig en luchtig onder het beslag.

Laat een anti-aanbakpan met een klontje boter warmen op de sudderplaat.
Giet het beslag erin, strooi er de rozijnen over.

Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Verplaats de pan naar de 3de richel van onder in de braadoven. Baktijd 6-8 minuten.
De pannenkoek is nu mooi gestold en goudbruin gebakken.

Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Keer de koek om op een bord. Trek met behulp van twee vorken, in kleine stukjes.
Verdeel over twee borden, bestrooi met bloemsuiker, dien op met appelmoes.

Kaiserschmarrn - Oostenrijkse pannenkoek

Guten appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten