Een 'Hart'ige Valentijn... Hartige boekweit pannenkoeken!

Ik ben deze week helemaal into 'pannenkoeken bakken' modus. Dat komt vooral door de komst van mijn nieuwe 'crêpes pan'. Die super pan zorgt ook nu voor een lekker gerechtje in het teken van een 'Valentijn' lichte lunch of brunch.

Hartige boekweit pannenkoek

Komt daarbij dat tijdens ons verlof in Frankrijk wij steevast langs gaan in onze favoriete Crêperie des Cordeliers in Forcalquier. Daar serveren ze de heerlijkste 'Galette de Sarrasin'. Daar kan ik zo van genieten! En hé, het is de datum om te genieten, toch?

In al die passie hou ik het wel gezond dus geen zoete maar een hartige pannenkoek staat op mijn menu. Je kan alle kanten uit met de vulling, ik kies dit keer voor spinazie, geitenkaas en een spiegelei.

Mange des crêpes mon amour!


Wat heb ik gebruikt voor 8 pannenkoeken:

250 gram boekweitmeel
1 eetlepel rijststroop, Lima
1 ei
½ liter water
olijfolie
peper en zout

Voor de vulling:
spinazie
verse geitenkaas
peper en zout
1 ei per persoon

Pannenkoekenpan 26 cm diameter


Hoe ga je tewerk:

Schep het boekweitmeel in een kom. Maak een kuiltje in het midden. Breek er het ei in, doe er de rijststroop bij en kruid met peper en zout.

Roer vanuit het midden met een garde, voeg geleidelijk het water toe. Neem al roerend telkens een beetje bloem mee, zo bekom je een glad deeg zonder klonters.
Laat het deeg minstens 1 uur rusten.

Hartige boekweit pannenkoek

Stoof de spinazie kort in een beetje olijfolie. Kruid goed met peper en zout.

Verhit een pannenkoekenpan op de hete plaat. Wrijf de pan in met olijfolie.
Schep er deeg in zodanig dat de bodem helemaal bedekt is. Laat bakken, zodra de randjes van het deeg kleuren, draai je de pannenkoek. Laat de andere kant ook bakken. Ga zo verder tot al het deeg op is.

Hartige boekweit pannenkoek

Schep de gestoofde spinazie in het midden van de boekweit pannenkoek. Kruimel er geitenkaas over en kruid eventueel nog wat bij met peper en zout.
Vouw 4 zijden van de pannenkoek naar het midden zodanig dat je een vierkant bekomt.

Hartige boekweit pannenkoek

Bak een spiegelei op bake-o-glide op de sudderplaat.

Hartjes spiegelei

Schik het eitje bovenop de boekweit pannenkoek.
Lekker met een groene sla.

Hartige boekweit pannenkoek

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten