Lemon curd mousse

Onze jaarlijkse zomer vierdaagse bij onze vrienden in Kent, levert steeds een mooi assortiment typisch Engels producten op.
Lemon curd is dan een vaste waarde in 'my British basket'. In augustus plande ik daar iets mee te doen voor Kerst. Wat of hoe, daar was ik nog niet uit.
Met Kerst stond in Casa Latti al menigmaal een triffle op tafel als dessert. Precies als wou ik mijn gezelschap overtuigen hoe lekker dat is... Blijkbaar echter zijn het de zachte cakes of koekjes, geweekt in het geheel, die mijn gasten deden twijfelen.
Met gewoon de cakejes weg te laten, heb ik dus ongelooflijk gescoord! En de lemon curd kreeg zijn bestemming, so... wat willen we nog meer.

Lemon curd mousse

De lemon curd uit Engeland is romig met een intense citroensmaak. Super lekker op scones!
Om jullie op weg te helpen wil ik toch even vermelden dat je heel lekkere lemon curd kan kopen bij Dille & Kamille, een potje heeft een inhoud van 311 gram. Je kan de lemon curd natuurlijk ook zelf maken. Staat trouwens ook op mijn to-do lijstje, ooit komt het allemaal voor elkaar.
Maar nu beginnen we aan lekker dessertje!


Wat heb ik gebruikt voor 8 glaasjes:

325 gram lemon curd
250 gram mascarpone
250 ml Campina volle room 33%, opklopbaar
3 volle eetlepels bloemsuiker

Voor de afwerking:
blauwe besjes
enkele blaadjes munt


Hoe ga je tewerk:

Roer de mascarpone glad.
Spatel er de helft van de lemon curd onder. Bewaar de rest voor straks.
Klop de room half op, voeg de bloemsuiker lepel per lepel bij en klop verder tot een stevige room.
Doe ¼ hiervan in een wegwerp spuitzak. Bewaar in de frigo, dit heb je nodig voor de afwerking.
Spatel de rest van de opgeklopte slagroom voorzichtig onder het mascarpone-curd mengsel tot een mooi gemengd geheel ontstaat.
Doe dit alles ook in een wegwerp spuitzak met gekartelde spuitmond.

Verdeel het restje lemon curd op de bodem van de glaasjes.
Spuit het mascarpone-curd-room mengsel hierop.

Lemon curd mousse

Laat opstijven in de frigo. Dek af met folie.
Net voor het opdienen, spuit je op elk glaasje een toefje slagroom.
Leg op elke portie enkele besjes en als finishing touch, een blaadje munt.

Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Lijkt mij heerlijk, heb ook een potje gehad en dacht en nu.......bedankt dus voor dit idee

    BeantwoordenVerwijderen