Superb Cranberry Sauce

Zolang ik mij kan herinneren staat er met Kerst steevast een compote van veenbessen op tafel. En ik geef toe, ik ben er wild van. Zodra de eerste van deze dieprode heerlijkheden hun opwachting maken in de winkelrekken heb ik er zeker een pakje mee in mijn winkelwagentje.

Superb Cranberry Sauce

Het is een open deur instampen als ik zeg dat ik ook steeds weer opzoek ben naar mijn eigen twist om een gerecht net dat extraatje te geven dat ik wil.

Vorige week had ik net mijn, ja ik beken, derde zakje veenbessen in de hand toen een lieve zuiderse jonge man aan de deur belde en mij een prachtig rood draagtasje gaf met daarin de nieuwste editie van de Limited Edition Grand Marnier fles voor 2014.

Grand Marnier Limited Edition 2014

Ik geloof niet in toeval maar toen ik de bloedmooie rode fles zag ik meteen dat 1 + 1 hier duidelijk 3 en meer was. Ik ben echter niet het dametje dat zomaar 1 + 1 maakt natuurlijk, dus voeg ik bij deze zoet zure combinatie extra pit. Wat dachten jullie van 'Pumpkin Pie Spice' (zeg dat maar eens 10 keer na mekaar).

Je kan Pumpkin Pie Spice kant en klaar kopen in Engeland maar naar goede Casa Latti gewoonte maak ik ze zelf.

Nog even over de Grand Marnier edition 2014, wil je er alles over lezen of het nieuwe cocktail recept 'The French Artist' proberen, neem dan eens een kijkje op deze site.
Êtes-vous prêt? … c'est parti

Superb Cranberry Sauce

Wat heb ik gebruikt:

340 gram verse veenbessen
sap van 1 sinaasappel
30 gram kristalsuiker
30 gram licht bruine suiker, kinnekessuiker
1 (grote) theelepel Pumpkin Pie Spice
2 à 4 soeplepels Grand Marnier

Voor de Pumpkin Pie Spice:
½ soeplepel gemalen kaneel
1 theelepel gemalen gember
¼ theelepel gemalen kruidnagels
¼ theelepel gemalen allspice
¼ theelepel vers gemalen nootmuskaat
theelepel gemalen kardemom

Pumpkin Pie Spice

Doe al de kruiden samen in een bokaaltje. Schud goed en de Pumpkin Pie Spice is klaar. Deze kruidenmengeling kan je ook gebruiken in pompoenpuree, bij geroosterde pompoen, in een pompoentaart...


Hoe ga je tewerk:

Spoel en droog de veenbessen.
Doe ze in een pannetje samen met de twee soorten suiker, sap van 1 sinaasappel en de kruiden. Voor wie niet in een AGA kookt, voeg je best nog wat water toe.

Laat al roerend opwarmen op de sudderplaat. Zodra de veenbessen beginnen te ploffen, leg je het deksel op de pan en verplaats die naar het rooster op de bodem van de bakoven. Na 15 minuten is de compote perfect en hoef je enkel nog een paar lepels Grand Marnier toe te voegen. Afgekoeld is de compote dikker.

De cranberry sauce kan je koud of warm opdienen. Lekker met kalkoen, wild, gebraad...
of verwerkt in sauzen.

Grand Marnier Limited Edition 2014

Merry Christmas!


Inspiratie: My bakingaddiction


Geen opmerkingen:

Een reactie posten