Rogge-karwij zuurdesembrood

Dit klassieke roggebrood doet mij aan Duits brood denken. Het is niet alleen heel lekker maar oogt ook prachtig door de schitterende barsten eens het gebakken is. Het recept heb ik gehaald uit het boek 'Hoe bak ik brood' van Emmanuel Hadjiandreou.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Hier bij ons is het het lievelingsbrood van de echtgenoot en ook wel een beetje ons weekend brood. Je moet toch rekenen op een 6-tal uur vanaf de start tot het uit je oventje rolt. Veel bewerking heeft het niet nodig, je hoeft het deeg zelfs niet te kneden!

Het recept voor een zuurdesem starter kan je vinden op mijn blog.

Hoe begin je eraan:

Voor dit brood heb je 250 g rogge zuurdesemstarter nodig.
Voor degene die de starter van mijn blog hebben gemaakt, die hebben op dag 5 een starter van 100 à 120 gram.

Ververs de avond vooraf 50 gram van je starter met 100 gram water en 100 gram roggemeel. De volgende morgen heb je een actieve starter van 250 gram.


Wat heb ik gebruikt:

350 g roggemeel
150 g tarwebloem
250 g rogge zuurdesemstarter
400 ml lauw water
2 theelepels zout
1 flinke theelepel karwijzaad

een rijsmandje voor 900 g


Hoe ga je tewerk:

Meng in een kom het roggemeel, de tarwebloem, de karwijzaadjes en het zout.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Rogge-karwij zuurdesembrood

Meng in een andere kom de zuurdesemstarter met het water.

Voeg het natte mengsel bij het droge mengsel en roer goed, dus NIET kneden. Je bekomt een dikke brij.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Rogge-karwij zuurdesembrood

Dek de kom af en laat 1 uur staan.

Schraap het deeg uit de kom op een met bloem bestoven werkblad en geef het deeg een langwerpige vorm. Doe dit snel en zonder kneden, het deeg is nogal plakkerig.

Bestuif een schaal met wat roggemeel, leg het deeg erop en rol het min of meer tot alle kanten een laagje hebben.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Bestuif het rijsmandje met meel. Leg het deeg erin en strooi nog wat extra meel. De bovenkant van je deeg wordt straks de onderkant van je brood.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Laat het deeg nu afgedekt 3 tot 6 uur rijzen of tot het bijna verdubbeld is. 
Mijn deeg heb ik 4 uur laten rijzen.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Rogge-karwij zuurdesembrood

Neem een schep en leg er bakpapier op. Stort het deeg uit het rijsmandje op het bakpapier. Werk voorzichtig.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Schuif het brood met bakpapier eronder op de bodem van de braadoven.
Laat het brood 35 minuten bakken.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Tik op de onderkant van het brood, als het hol klinkt is het brood gaar.

Leg het brood op een rooster en laat afkoelen.

Rogge-karwij zuurdesembrood

Let's bake!