Lichte groentemuffins

Zo een maandje geleden kreeg ik een leuke mail met als afzender 'Le Creuset'. Met de vraag of ik 'iets kon doen' met een muffinvorm van Le Creuset en er natuurlijk een blogpost aan wijden. Op zo'n aanbod antwoord ik natuurlijk volmondig 'ja'.
Begin deze week was het zover... ik ben eigenaar van een prachtige Pâtiliss bakvorm.

Lichte groentemuffins in Le Creuset Pâtiliss

Met Le Creuset potten en pannen ben ik vertrouwd maar de bakvormen zijn nieuw voor mij.

In 2013 lanceerde Le Creuset een gloednieuw bakgamma: Pâtiliss. Er werd volop rekening gehouden met de wensen en eisen van de enthousiaste hobbykok. Alle 10 verschillende bakvormen in koolstofstaal zijn bekleed met een kwaliteitsvolle antikleeflaag en kunnen weerstaan aan temperaturen tot 240°C. De bakvorm is vrij van giftige stoffen zoals PTFE en PFOA. Een praktische en leuke touch, zijn de oranje siliconen handgrepen die het gebruik van ovenwanten overbodig maken.

Le Creuset biedt een levenslange garantie. Daar tegenover staat dat je de vormen met liefde behandeld. Reinigen in een lauw sopje is 'the only way to do it'. Gebruik houten, kunststof of siliconen gereedschap in de vorm.

Le Creuset Pâtiliss

En last but not least, Le Creuset belooft dat door de antikleeflaag de bereidingen makkelijk loskomen van de vorm. Mijn ervaring leert me echter dat je dit niet altijd mag geloven. Dus dit punt van de reclame wilde ik weleens extra testen. Het is een muffinvorm dus... Na het maken van mijn beslag heb ik dit onmiddellijk in de muffinvorm geschept, zonder ook maar iets van vetstof te gebruiken.
De nachtmerrie van elke thuisbakker is bij deze over. Le Creuset maakt zijn belofte immers meer dan waar. De muffins vallen er bij manier van spreken uit en de plaat veeg je gewoon proper met keukenpapier zodat deze zo de kast weer in kan.

Voor de liefhebbers, dit is de muffin die ik maakte!

Lichte groentemuffins in Le Creuset Pâtiliss

Wat heb ik gebruikt voor 12 muffins:

1 gele paprika
1 rode paprika
1 courgette
olijfolie
herbes de Provence
1 ruime koffielp komijn
versgemalen zwarte peper
fleur de sel
75 g bûche de chèvre, Chavroux, in kleine stukjes gesneden
250 g EasiYo Griekse yoghurt, of een andere magere yoghurt
2 eieren
200 g patisseriebloem
2 theelp bakpoeder
½ theelp bicarbonaat


Hoe ga je tewerk:

Schil de paprika's en verwijder de zaadlijsten. Snij in kleine stukjes.
Halveer de courgette, verwijder de zaadlijst. Snij eveneens in kleine blokjes.
Doe wat olijfolie in een anti-kleefpan, doe de groenten in de pan. Schep een paar keer om.
Kruid met komijn, herbes de Provençe en een goeie draai van de pepermolen. Schep nogmaals om. Schuif de pan in het midden van de braadoven gedurende 10 minuten.
Kruid met fleur de sel en zet de groenten opzij zodat ze kunnen afkoelen.

Zeef de bloem en doe er bakpoeder, bicarbonaat en een snuf zout bij.
Klop de eieren los in een maatbeker samen met de yoghurt.
Voeg het natte mengsel bij de bloem en schep kort onder elkaar. De beste muffins bekom je met een klonterig beslag!
Meng er de beetgare groenten en geitenkaas onder.

Verdeel het beslag in de muffinvorm. Bak op de eerste richel van onderaan in de bakoven gedurende 20 à 25 minuten.

Lichte groentemuffins in Le Creuset Pâtiliss

Eet ze lauwwarm met een groene salade en een dressing.
Muffins kan je enkele dagen bewaren in een goed afgesloten doos of vries ze in. Ontdooi ze en laat ze een paar minuten 'oppiepen' in de braadoven.

Lichte groentemuffins in Le Creuset Pâtiliss

Enjoy!


Bron: Le magazine Marmiton