Varkensfilet in ansjovis marinade

We zijn terug in de Provence! De streek is mijn niet onbekend, dat wel, maar zo vroeg op het jaar was ik hier nog nooit. Ik heb dus meteen zin om mijn mand te vullen.

Varkensfilet in ansjovis marinade

Alles is veel groener en de grote commerciële markten zijn nog niet helemaal op volle snelheid. Wat mij vooral verheugd zijn de opkomst van de 'Marchés des Producteurs' dat zijn lokale boeren die hun eigen gekweekte bio producten te koop aanbieden. Hun prijzen zijn vast voor iedereen dus toerist of inwoner je betaald evenveel. Maar vooral hun waren zijn seizoensgebonden en 'rechtstreeks van et veld'.

Thuis heb ik de luxe van Hoevevlees Maertens dus ligt mijn standaard altijd hoog als het op een lekker lapje aankomt. Al meteen heb ik hier mijn hand kunnen leggen op een van de boerderij komende varkensfilet. Dus dat zit goed. We gaan dit uiteraard goed 'soigneren' en laten rusten in een lekkere marinade. Wat denk je: on y va?


Wat heb ik gebruikt:

400 g varkensfilet in 4 sneden

voor de marinade:
8 gemarineerde ansjovisfilets, geplet
3 tenen look, geperst
enkele takjes rozemarijn, de naaldjes
3 soeplp olijfolie
100 ml rosé wijn
fleur de sel & zwarte peper

Varkensfilet in ansjovis marinade

voor erbij:
2 mooie aubergines, in stukjes gesneden
2 teentjes look, geperst
1 klein pikant pepertje, geplet
geutje olijfolie
rozemarijn, de naaldjes
fleur de sel & zwarte peper

aubergines

Hoe ga je tewerk:

We beginnen met de marinade. Meng de ansjovisfilets, de look, de rozemarijn en peper en zout. Roer en voeg de olijfolie en de wijn erbij.

Leg de sneden varkensfilet in een schaal en giet er de marinade over. Zorg dat elk stukje vlees zijn deeltje krijgt. Dek de schaal af en zet een paar uur in de koelkast.

Varkensfilet in ansjovis marinade

Na de apero breng je de barbecue op temperatuur. Uiteraard is dat hier in de Provence de taak van de echtgenoot.
Ondertussen bereid ik de aubergines in m'n cocotte.
Stoof de look en het pepertje in de olijfolie. Voeg er de aubergines bij en kruid met rozemarijn, fleur de sel en een draaitje van de pepermolen. Stoof de aubergines in 10 à 15 minuten beetgaar.

aubergines

Haal de filets uit de marinade en bak ze op de grill gedurende 5 à 6 minuten. Draai ze en schep nu wat van de marinade erover. Laat nog 5 à 6 minuutjes grillen.
Wij aten er een restje couscous bij.

Varkensfilet in ansjovis marinade

Schenk een lekker lokaal Frans wijntje et ...

Bon Appétit!