Ouderwetse appelcake 'the remake'

Voor de verjaardag van de echtgenoot greep ik nog eens terug naar een populaire klassieker. Ik zou ik niet zijn, als ik het recept niet hier en daar een beetje 'pimpte'.

Ouderwetse appelcake 'the remake'

Wat heb ik gebruikt:

250 g bloem
½ zakje bakpoeder (10 gram)
snufje zout
250 g boter, ongezouten en op kamertemperatuur
250 g kristalsuiker
4 eieren
4 eetlepels Rice Dream vanilla, of melk
1 koffielepel gemalen kaneel
25 g vanillesuiker
250 g rabarber, stengels gewassen en in kleine stukjes gesneden
4 appels, ik koos voor Jazz
eventueel bloemsuiker voor de afwerking


Deze hoeveelheid is voldoende voor het kleine Aga blik. Wil je de grote schaal vullen doe dan alles x2.

Ouderwetse appelcake 'the remake'

Ik maak mijn deeg met de Kitchenaid. Roer de boter en suiker 1 minuut in de mengkom met de platte menghaak op stand 4 tot een romige massa. Voeg één voor één de eieren toe. Voeg 4 eetlepels Rice Dream toe. Zeef de bloem en het bakpoeder boven de mengkom, voeg snufje zout toe en meng op stand 2 tot een luchtig beslag. Meng de rabarber stukjes met een spatel onder het deeg.

Schil de appels en snij in stukjes, meng met de vanillesuiker en kaneel.

Bekleed het kleine Aga blik met bakpapier en schep het beslag in de vorm. Strooi er de appelblokjes over.

Hang het blik op de tweede richel van onderaan, in de bakoven. Bak gedurende 50 à 60 minuten. Een cake in het grote bakblik heeft +/- 70 minuten baktijd nodig. Laat afkoelen en bestuif eventueel met bloemsuiker.

Ouderwetse appelcake 'the remake'

Het zure van de rabarber en de Jazz appels, doet het uitstekend in deze cake.

Ouderwetse appelcake 'the remake'

Enjoy!