Cupcake der cupcakes

Bij de verdeling voor de foodblogswap voor maart mocht ik iets kiezen van 'Bakverhalen'.
Angelique wou als kind, later haar eigen patisserie hebben. Met haar blog over alles wat te maken heeft met bakken, komt ze alvast een beetje in de buurt. Dus vooral héél veel zoets, cupcakes, koekjes, taarten...
Mijn keuze heb ik laten vallen op de favoriet van Angelique: Cupcake der cupcakes.

Cupcake der cupcakes

Zoals jullie weten, houden we het in Casa Latti graag gezond en durven we weleens de calorietjes tellen. De topping leek mij dan ook veel te 'rijk' door de boter en suiker, dus heb ik mijn eigen versie gemaakt.
Van deze cakejes kan je dus 'zonder schuldgevoel' heerlijk smullen... Trouwens geen enkele chocoholic zal hieraan weerstaan. 
Van chocoholics gesproken, er zijn een paar verjaardagen op komst en dus staan deze lekkernijen alvast op mijn to-do lijstje!

Cupcake der cupcakes

Wat heb ik gebruikt:

125 g boter op kamertemperatuur
110 g kristalsuiker
15 g vanillesuiker
125 g zelfrijzende bloem
1 theelp bakpoeder
3 eieren
50 g pure chocolade, 74% cacao, Delhaize
2 eetlp cacao
2 eetlp water
snufje zout

Voor de topping:
100 g pure chocolade, 74% cacao, Delhaize
100 g room, Alpro soya luchtig & creamy
3 à 4 eetlp Alpro soya cuisine

Cupcake der cupcakes

Hoe ga je tewerk:

Voor de topping breek je 100 g chocolade in een vuurvast potje en zet dit achteraan op de Aga zodanig dat de chocolade kan smelten.
In Casa Latti staat er trouwens altijd een mini cocotte met gesmolten chocolade op het fornuis. Is super lekker op je boterham bij het ontbijt of bij goesting! ;-)

Voor het beslag smelt je alvast 50 g chocolade op dezelfde manier.

Begin met de topping. Doe de 100 g gesmolten chocolade in de Kitchenaid kom samen met 100 g Alpro soya luchtig & creamy. Klop met de draadgarde op stand 8. Nu bekom je een dikke droge massa. Doe lepel per lepel de soya cuisine erbij. Je zal zien het chocolademengsel begint te glanzen. Zodra je de gewenste consistentie hebt, stop je.
Doe de topping in een spuitzak met gekartelde spuitmond en laat koelen in de frigo.

Voor het beslag meng je de zachte boter, suiker en een snufje zout in de mengkom van de Kitchenaid met de platte menghaak op stand 6 tot een bleke en luchtige massa.
Doe er een voor een de eieren bij en laat ondertussen de Kitchenaid verder draaien op stand 2.

Zodra de eieren opgenomen zijn lepel je er de gezeefde bloem bij, doe dit geleidelijk en op lage stand.

Roer het cacaopoeder los in het water.

Giet het cacaomengsel en de gesmolten chocolade bij het deeg en meng het voorzichtig met een spatel onder het beslag.

In een muffinvorm met 12 holtes plaats je papieren vormpjes. Verdeel het deeg erin.
Plaats het rooster op de 2de richel van onderaan in de bakoven. Schuif het blik erop.
Laat de cakejes 25 minuten bakken.
Check met een prikker of ze gaar zijn.

Laat ze op een rooster afkoelen.

Werk de cakejes af met een toef van de topping.

Cupcake der cupcakes

Enjoy!



Voor de zesde maand op rij, nam ik deel aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook.
Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger.
Deze maand
mocht ik rondneuzen op de blog van Angelique 'Bakverhalen'. Iris van 'De voedzame keuken' maakte 'Peer op de helling' van mijn blog.