The Biggest Cooking Event Delhaize

Tussen 13 en 17 november stonden zes sterrenchefs: Peter Goossens, Wout Bru, Bart Desmidt, Arabelle Meirlaen, Lionel Rigolet en Yves Mattagne, aan het roer van een uitzonderlijke kookles. Voor de gelegenheid werd Paleis 4 van de Heizel omgevormd tot een enorm kookatelier, volledig uitgerust om 2000 mensen, waaronder 200 kinderen, de kans te geven om deel te nemen aan het Biggest Cooking Event Delhaize.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Wat was ik in mijn nopjes toen ik uitgenodigd werd, door Delhaize, om deel te nemen. Best wel spannend... ik wist niet wat me te wachten stond.

Het onthaal was super en tot in de puntjes verzorgd. Elke foodie werd bij aankomst vriendelijk geïnformeerd. De jassen verdwenen in de vestiaire, handtassen achter slot in een kastje en elkeen stapte de ontvangst ruimte binnen met een geel bandje om de pols, met aanduiding van je plaats.
Met een glas bubbels in de hand genoot ik samen met mijn fotograaf :-) van het hele gebeuren. We hadden ruim de tijd om te proeven van het vele lekkers dat werd aangeboden door de partners en sponsors van Delhaize. Père Olive, Solo, Destrooper, Jacqmotte, San Pellegrino, KitchenAid, Happy Paper... zelfs een heuse chocoladefontein met verse aardbeien..., waar ik uiteraard niet kon aan weerstaan.

The Biggest Cooking Event Delhaize

In deze smul- en snoepruimte maakte ik kennis met mijn kookpartner voor die avond: Ann Vertriest van de blog photo-copy-ann.blogspot.be. Ann is een toffe madam die van wanten weet.

Toen kwam Cath Luyten ten tonele. Zij gaf ons een woordje uitleg en vertelde ons dat de chef van de avond niemand minder was dan Bart Desmidt van restaurant Bartholomeus te Knokke-Heist. Dikke proficiat met je tweede Michelin ster Bart. 
We werden vriendelijk verzocht ons naar het kookatelier te begeven.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Overweldigend! Een horde sous-chefs in gele keukenoutfit stond ons op te wachten.  
100 kookeilanden stonden ter beschikking. Elk eiland was voorzien van de nieuwste foodprocessor en staafmixer van KitchenAid. Een inductieplaat, het nodige keukengerief en alle ingrediënten keurig in potjes en bakjes. Twee recepten blaadjes, een dessert en een hoofdgerecht met vis, zoals te verwachten was van een chef die opgroeide aan zee.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Onder luid applaus kwam Bart Desmidt het atelier binnen en nam hij plaats vooraan met aan zijn zij, Cath Luyten, die na de introductie ook nu weer het hele gebeuren aan elkaar praatte.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Nog vooraan hingen twee reusachtige schermen waarop we alle handelingen van de chef konden volgen, kwestie van zeker niets te missen.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Eerst kregen we van de mensen van KitchenAid een korte uitleg over het gebruik van de elektrische toestellen.
Toen begon het echte werk voor ons, goed luisteren en de handelingen van de zeer sympathieke Bart Desmidt volgen.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Het tempo was hoog en tussenin kregen we ook tips and trickx die ik héél dankbaar ook thuis zal toepassen.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Mijn achillespees was de inductieplaat... o wat mistte ik mijn Aga oventjes. Maar door de parate kennis dienaangaande van mijn cooking mate Ann, wist ik dat ik net als op een tablet met mijn vingers moest schuiven en... de pannen laten staan!

The Biggest Cooking Event Delhaize

Het menu voor die avond: kabeljauwhaasje met pastinaak en shii-takes en als dessert ananas met kokos en witte chocolade.

Amper een kleine twee uur later was ons 'kookfeestje' al afgelopen.
We verorberden met veel plezier ons hoofdgerecht begeleid van een lekkere aangepaste wijn.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Het dessert namen we mee naar de grote ontvangstruimte.

The Biggest Cooking Event Delhaize

We kregen nog ruim de tijd om te keuvelen en te genieten van een tweede ronde lekkere proevertjes.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Als kers op de taart was er nog een leuke babbel met Bart Desmidt en een kiekje voor het nageslacht.

The Biggest Cooking Event Delhaize

Helemaal voldaan keerden de echtgenoot en ik, voorzien van een goed gevulde goodiebag terug huiswaarts.

Delhaize bedankt dat ik mocht deelnemen aan de grootste kookles van het land, het was een unieke ervaring en hopelijk tot volgend jaar!