Frietjes van vergeten groenten

Intro

Vandaag gaan we eens voor super gezond. Ik heb zin in een gegrild kippetje en daar maak ik groentefrietjes bij. Uit de lade van de koelkast haal ik pastinaak en peterseliewortel. Peterseliewortel lijkt op pastinaak, maar is ietsje kleiner. De smaken liggen ook dicht bijeen. Beide wortels worden vaak verwerkt in puree of stoofpotjes. De braadoven van de Aga is trouwens uiterst geschikt om groentjes te grillen. In 'mijn altijd andere grote groenteschotel' grill ik ook heel wat groenten.
frietjes van pastinaak en peterseliewortel 
 

Ingrediënten

voor 2 personen:

3 peterseliewortels
2 pastinaken
olijfolie
grof zeezout
rozemarijn, gemalen*

*In het najaar laat ik takjes rozemarijn drogen in de sudderoven of in een schaal bovenop de Aga, pluk de naaldjes af en maal die heel fijn met de Bamix. Zo bekom je een super kruiding, lekker op aardappeltjes en gegrilde groenten.

Bereiding

Schil beide wortels met een dunschiller en snij ze in frietjes van gelijke dikte. Doe de groenten in een schaal, besprenkel met wat olijfolie en hussel alles goed door elkaar. Wees zuinig met olie, zo krijg je het beste resultaat, de frietjes moeten namelijk krokant bakken. Dus 1 à 2 soeplepels is ruim voldoende voor deze hoeveelheid aan groenten.
frietjes van pastinaak en peterseliewortel
Leg een bake-o-glide op de koude plaat en schik er de frietjes op. Zorg ervoor dat ze losjes naast elkaar liggen. Strooi er wat rozemarijn poeder over en schuif de plaat zo hoog mogelijk in de braadoven. Na 20 à 30 minuten zijn de groentjes gaar en goudbruin.
 

Extra / Tip

Strooi er wat grof zeezout over en dien onmiddellijk op. Lekker met een zelfgemaakte tomatenketchup en een kippetje.
frietjes van pastinaak en peterseliewortel