Blueberry muffins

Intro

Na onze vierdaagse in West-Malling zijn we een beetje aan het afkicken van de lekkere curry's die we voorgeschoteld kregen bij onze vrienden in 'Gledhill Towers'. Engeland is voor ons ook een beetje onlosmakelijk verbonden met muffins. Je vindt ze daar in alle geuren en kleuren. Dus had ik in het achterhoofd, zodra we thuis zijn maak ik muffins. Als je op het internet 'muffins' intikt dan wordt je overstelpt door een grote diversiteit aan recepten. Voor mijn receptje heb ik mij laten inspireren door Nigella Lawson.

Ik blijf erbij dat het geheim voor luchtige muffins zit in de combinatie van bakpoeder, natriumbicarbonaat en karnemelk. Door polenta toe te voegen aan het deeg krijg je een krokant korstje bovenaan. Dit geeft een aangenaam contrast met de luchtige structuur binnenin.
blueberry muffins

Ingrediënten

voor 12 stuks:

Droge mengsel:
200 g bloem, gezeefd
50 g polenta
½ theelepel natriumbicarbonaat
2 theelepels bakpoeder
100 g kristal suiker

Natte mengsel:
1,25 dl arachideolie
1,25 dl karnemelk
1 ei
100 g blauwe bessen

Voor erbij:
blauwe bessen
yoghurt
blauwe bessen

Bereiding

Meng het droge mengsel in een grote kom. Neem een maatbeker en klop alle ingrediënten voor het natte mengsel, goed los.

Roer het oliemengsel door de droge ingrediënten. Doe dit gewoon met een vork en meng kort. Een klonterig deeg heeft een luchtig resultaat.

Spatel drie vierden van de blauwe bessen onder het deeg. Verdeel het deeg over de 12 muffinvormpjes. Strooi de rest van de bessen over het deeg.
blueberry muffins
Bak 20 à 25 minuten op de tweede richel van onderaan, in de bakoven. Controleer met de punt van een mes.
blueberry muffins
Haal de vorm uit de oven en wacht 5 minuten voordat je de papieren vormpjes op een draadrooster zet.
 

Extra / Tip

De muffins zijn het lekkerst als ze nog warm zijn. En super lekker als ze vergezeld zijn van nog meer blauwe bessen en bessenyoghurt!
blueberry muffins
 And now, time for tea...
blueberry muffins