Lam met yoghurt-munt saus en couscous

Intro

'Buiten waait de wind om het huis' klinkt het op de radio. Binnen maakt de AGA het lekker cosy. De echtgenoot is foto's tot kunst aan het bewerken. Ik buig me over een succulent stuk lamsbout. Ik kies voor een 'slow cooked lamb' bereiding van Mary Berry; zonder poespas en makkelijk te maken.
Lam met yoghurt-munt saus en couscous

Ingrediënten

1,800 kg lamsbout met bot (laat het been losmaken, maar braad het mee dat komt de smaak van het vlees ten goede)

Voor de marinade:
 
Sap van 3 limoenen
4 grote tenen look, geperst
1 eetlepel mosterd poeder
1 eetlepel graantjes mosterd
4 eetlepels vloeibare honing

Voor de yoghurt-munt saus:
 
150 gram Griekse yoghurt, ik gebruik EasiYo
de zeste en sap van 1 limoen
1 teen knoflook, geperst
1 potje verse munt, blaadjes afgehaald en gehakt
zout en zwarte peper

Voor de couscous:
 
200 gram couscous
groentebouillon
2 koffielepels couscouskruiden
2 tomaten, gepeld en zaadjes verwijderd, in stukjes gesneden
1 rode ui, in kleine blokjes
sap van 1 limoen
scheutje olijfolie
gehakte peterselie
handvol pijnboompitten, geroosterd in een droge pan
peper & zout

Bereiding

De dag voordien:
 
Voeg alle ingrediënten voor de marinade samen en roer. Neem een plastic zak, doe er de lamsbout in en giet er de marinade over. Sluit de zak en kneed de marinade rondom in het vlees. Laat het lam overnachten in de frigo.

De dag zelf:
 
Laat de bout op kamertemperatuur komen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de gaartijd voor zo'n stuk vlees, moeilijk uit de losse pols, kan bepalen. Daarom maak ik gebruik van een digitale vleesthermometer.

Haal de bout uit de marinade en leg het vlees in een Aga bakblik, ik heb de kleine gebruikt.
Schuif de bakschaal op de onderste richel van de braadoven en bak het vlees gedurende 20 minuten. Haal nu het blik uit de oven, giet de marinade over het vlees en prik de pin van de thermometer in het midden van het dikste deel van de bout. Pas op! Niet tegen het bot.

Schuif de schaal op de onderste richel van de sudderoven en stel de temperatuur van de thermometer in op 58°C. Dit lijkt mij de ideale temperatuur voor een perfect gegaard stuk lamsvlees. Bij mij heeft dit 1 uur 20 minuten in beslag genomen.

Haal het blik uit de sudderoven, bedruip het vlees met de marinade uit de schaal en zet de bout gedurende 5 minuten zo hoog mogelijk in de braadoven om een mooi bruin korstje te bekomen. Haal het vlees uit, dek af met folie en laat 10 à 15 minuutjes rusten.

De resterende marinade heb ik 5 minuutjes laten indikken in de braadoven. Dat moet je zeker doen, je bekomt een super lekker sausje!
Lam met yoghurt-munt saus en couscous 
De yoghurt-munt saus:
 
Meng alle ingrediënten, proef voor de kruiding en zet een paar uur in de frigo.

Voor de couscous:
 
Doe de fijngehakte rode ui in een pot, voeg de couscouskruiden en couscous toe. Giet er de hete groentebouillon over tot ongeveer 1 cm boven de couscous. Roer om en leg het deksel op de pot. Zet de couscous 5 à 10 minuten achteraan op de AGA.
Maak de korrels los met een vork, breng op smaak met olijfolie, limoensap, peper en zout.
Werk af met de stukjes tomaat, peterselie en geroosterde pijnboompitten. Roer alles ondereen en houd warm achteraan de AGA.

Haal het bot uit de bout en snij het vlees in dikke plakken. Opdienen met de couscous en yoghurt-munt sausje, gestoofde boontjes en een lepel van de ingekookte marinade.
Lam met yoghurt-munt saus en couscous