Dessertkoekjes

Intro

De receptuur voor deze dessertkoekjes heb ik gehaald uit de oude doos. Half de jaren 70 was er een margarine 'Pati' op de markt. Door puntjes te sparen kon je zo receptenfiches voor allerhande gebak, bekomen. Deze koekjes heb ik al ettelijke malen gebakken, ze kunnen gewoon niet mislukken. De hoeveelheid deeg is voldoende voor een 120-tal koekjes. In een goed afgesloten blikken doos zijn ze perfect te bewaren.
koekjes
 

Ingrediënten

175 g boter op kamertemperatuur
125 g kristalsuiker
1 soeplepel vanillesuiker
2 eieren
275 g patisserie bloem
snuifje zout

Bereiding

Doe de boter in de kom van de Kitchenaid en klop mooi glad met de platte menghaak. Voeg de kristalsuiker, de vanillesuiker en het zout bij, klop het mengsel heel luchtig op de hoogste stand. Voeg één na één de eieren toe, mix verder op stand 4. Zeef de bloem en voeg geleidelijk toe, laat draaien op stand 2, tot je mooi beslag bekomt.

Neem een spuitzak en een getande spuitmond. Leg bake-o-glide op de koude plaat en spuit er kleine hoopjes op. Ik had er 40 op een plaat. Schuif de plaat in het midden van de bakoven en laat de koekjes bakken gedurende 12 à 15 minuutjes. De koekjes moeten goudgeel gekleurd zijn. Je hebt voldoende deeg om nog 2 x 40 koekjes te bakken. Laat ze afkoelen op een rooster.

Voor het bakken kan je de koekjes ook nog versieren met een stukje gekonfijt fruit. Dit was ook mijn bedoeling, maar mijn voorraadje was versuikerd.
koekjes
 

Extra / Tip

Vergeet niet, tijdens het afkoelen, af en toe eentje te proeven en geniet!