Pancakes

Intro

Ik plaats dit receptje hier op vraag van een enthousiaste AGA-gebruikster!
Pancakes
In de Verenigde Staten krijg je 'pancakes' als ontbijt. Wij eten ze bij de koffie of als vieruurtje. Pancakes zijn kleine, dikke pannenkoekjes. Op de AGA bak je ze rechtstreeks op de sudderplaat. Ik word er altijd een beetje nostalgisch van. Dit roept bij mij herinneringen op aan vroeger, toen mijn moeder pannenkoeken bakte op de Leuvense stoof.
Pancakes

Ingrediënten

200 gram patisseriebloem
1 eetlepel bakpoeder
25 gram vanillesuiker
snuifje zout
2 eieren
3 dl melk
olie om in te vetten
optioneel: schaaltje bosbessen

Bereiding

Het beslag maak je zoals een pannenkoekendeeg.
Als je de KitchenAid blender gebruikt dan ga je zo te werk. 
Doe de melk, de eieren, vanillesuiker, snuifje zout in de blender, voeg de gezeefde bloem en bakpoeder toe. 
Laat het beslag kort draaien. 
Schraap met een pannenlikker de kanten los, en laat indien nodig nogmaals kort mengen. 
Voeg nu de bosbessen bij het deeg en schep om, niet meer mixen!

Het bakken: giet een weinig neutrale olie op de sudderplaat en wrijf open met een keukenpapiertje. (Je kan ook de bake-o-glide gebruiken om op te bakken).
 
Giet gelijke hoopjes beslag op de bakplaat. Zodra de bovenkant van de pannenkoekjes droog wordt en er gaatjes in vallen, draai je ze met een spatel om en bak je ook de andere kant bruin.
Hou de pancakes warm in de sudderoven of boven op het deksel van de hete plaat.
Pancakes
 

Extra / Tip

Lekker met bloemsuiker, clotted cream, coulis van blauwe bessen (ik haal mijn coulis bij www.blueberryfields.be) , maple syrup.....
Pancakes